Bra att veta
Sopor
Paketera soporna väl innan ni lägger dem i sopkärlet.
Endast hushållssopor från påsen under diskbänken och t.ex. toaletthinken får slängas där.
I vissa hus har vi fler kärl för t.ex. tidningar, wellpapp, glas osv. De får användas för det de är avsedda för.
Grovsopor som möbler, emballage osv får man ansvara för att slänga själv på återvinningsstation.
Det är gratis och kräver inte längre något speciellt kort.
Kompostpåsar för matavfall finns att hämta i soputrymme eller i tvättstuga.
TV
För Tubogatan och Sockenvägen gäller Telenor. En box för att se grundutbudet ingår i hyran.
Kontakta Telenor. T. 020-222 222 / www.telenor.se
För alla andra fastigheter:
Tele2 via kabelantenn i uttag i vardagsrum.
För support 077-225 25 25
Internet
Tubogatan och Sockenvägen
Bitcom: bitcom.se, T. 031-706 27 40
Alla andra fastigheter
Tele2, www.tele2.se, T. 077-225 25 25
Förråd
Tänk på att inte förvara något stöldbegärligt i ditt förråd.
Miljö- eller brandfarliga ämnen får inte finnas i förrådet. Man får inte ställa något utanför sitt förråd.
Hyra
Hyran betalas i förskott - senast den sista vardagen i månaden före.
T.ex. Hyran för februari ska vara betald senast 31 januari.
Hyresavierna skickas ut kvartalsvis via e-post eller med Postnord.
Använd rätt hyresavi med rätt referensnummer/ocr. Om vi måste påminna om hyran eller lämna ärendet till inkasso tillkommer avgifter.
Vid upprepade sena betalningar riskerar man att bli uppsagd från sitt hyreskontrakt.
Målning och tapetsering
Du får måla och tapetsera lägenheten själv, men arbetet måste utföras fackmässigt,
det vill säga snyggt och prydligt som om det var en målare som gjort det.
Vid val av starka färger och mönster – var beredd på att få återställa till neutrala färger och mönster vid flytt.
Skadedjur
Om du upptäcker skadedjur eller ohyra, t ex möss, mjölbaggar eller myror är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla det.
Kontakta oss omedelbart för kontaktuppgifter till skadedjursbekämpare.
Trappuppgång
Det är förbjudet att ställa saker, cyklar, barnvagnar eller dörrmattor i trapphuset.
Utrymmena behöver vara fria för räddningstjänsten, städpersonal och tidningsbud.
Tvättstuga och torkrum
Respektera bokade tvättider och avsluta tvättpassen i tid.
Följ de ordningsregler som finns uppsatta i tvättstugan och städa efter dig.
Ta bort bokningslåset efter avslutat tvättpass.
Rättigheter som hyresgäst
Hyresgäster har många rättigheter - boendeskyddet och besittningsskyddet är starkt.
Som hyresgäst har man skyldigheter i vad som kallas vårdplikt:
1. Aktsamhet
Hyresgästen måste vara rädd om sin lägenhet, se till att den är hel och ren och fri från skadedjur.
2. Skador och ersättning
Agerar du som hyresgäst vårdslöst eller inte anmäler fel i lägenheten kan du bli ersättningsskyldig till hyresvärden. Hyresgästens ansvar omfattar också skador som kan uppstå av personer som befinner sig i lägenheten, t.ex. hantverkare du anlitat eller vänner.
3. Brand- och vattenskador
Om brand eller vattenläcka uppstått på grund av att hyresgästen brustit i omsorg och tillsyn av sin lägenhet kan hyresvärden komma med ett skadeståndskrav. Våra skyldigheter som hyresvärd kallas underhållsplikt.
I hyreslagen står att hyresvärden på dagen som hyresgästen flyttar in ska ha bostaden ett beboeligt och acceptabelt skick, enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.
Underhållsplikten gäller under hela hyresperioden. Det står också att hyresvärden, med skäliga tidsmellanrum, ska ombesörja tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer som kan tänkas behövas på grund av normalt slitage och föråldring.